
Dawniej zawód kelnera był szanowany i miał odpowiednią renomę. Przez lata to niestety odeszło, co jest bardzo niesprawiedliwe, ponieważ cechy dobrego kelnera są zdobywane przez lata i nie każdy sprawdza się w tym profesji. W zawodzie kelnera ilość koniecznych kompetencji jest dość szeroka i wymaga zdolności zarówno psychologicznych, jak i fizycznych.
Kelnerzy i kelnerki są bez wątpienia wizytówką każdej restauracji. Od ich uprzejmości i fachowego podejścia do klienta, zależy sukces lokalu, dlatego pracodawcy poszukują ludzi, których można darzyć zaufaniem i posiadających określone cechy.
Należy pamiętać, że goście restauracji, oprócz dobrego jedzenia, zwracają uwagę na jakość obsługi, jej wygląd zewnętrzny oraz zachowanie. W tym materiale dowiesz się, jakie są najważniejsze cechy przydatne do pracy w zawodzie kelnera. Zapraszamy do lektury.
Pożądane umiejętności w pracy kelnera
Zawód kelnera wbrew pozorom wymaga wiele kompetencji. Nie polega jedynie na przyjmowaniu zamówień i ich przynoszeniu. Dobrym kelnerem nikt nie staje się w miesiąc czy dwa. Cechy dobrego kelnera nabywa się latami, do najważniejszych należy:
-
doświadczenie zawodowe, wiedza fachowa
-
komunikatywność, dobra komunikacja z otoczeniem
-
wysoka kultura osobista
-
umiejętność pracy na komputerze
-
znajomość języków obcych
Najważniejsze cechy osobowe przydatne w zawodzie kelnera
Każda osoba, która decyduje się na pracę w zawodzie kelnera, powinna posiadać szereg predyspozycji. Można je podzielić na cechy osobowe, fizyczne oraz umiejętności, które nabywane są wraz z doświadczeniem. Zacznijmy od cech osobowych, które znacząco wpływają na kontakt między kelnerem a klientem. Najważniejszą z nich jest bez wątpienia odpowiedzialność za swoją pracę i firmę.
Właściciele restauracji zwracają uwagę na nastawienie pracownika i jego chęć działania na korzyść placówki. Takie nastawienie jest związane z kolejną cechą, czyli chęcią samodoskonalenia swoich umiejętności i uczciwością. Osoby, które mimo niepowodzeń, starają się z nimi walczyć, osiągają w tym zawodzie sukcesy. Pamiętaj również o kulturze osobistej i przestrzeganiu etykiety.
Wśród cech osobowych nie mogło zabraknąć również umiejętności pracy w grupie z innymi kelnerami i szefem oraz umiejętności przekonywania klienta tak, aby nie poczuł się nadmiernie atakowany Twoimi propozycjami. Wyważona, dobra komunikacja to podstawa. Dzięki temu możesz wpływać na jego decyzję w sprawie złożonego zamówienia i liczyć na napiwek.
Równie ważne są optymizm, dzięki któremu łatwiej poradzisz sobie ze stresem oraz poczucie humoru, które wpływa na jakość kontaktów z klientami i pomaga rozładować wszelkie napięcia i nieprzyjemne sytuacje.
Dobry kelner powinien dbać o swój wygląd zewnętrzny. Powiedzenie ,,jak Cię widzą, tak Cię piszą”, wpływa na opinię o restauracji. Odpowiednią odzież kelnerską taką jak eleganckie kamizelki, spódnice, czy fartuchy znajdziesz w naszym sklepie Horeca Polska.
Cechy fizyczne dobrego kelnera
Cechy fizyczne poza ogólnym wyglądem, są traktowane w drugiej kolejności. Kwestie związane z odpowiednią prezencją, sprawnością manualną i fizyczną, oraz stanem zdrowia można doskonalić, lub niestety nie mamy nie wpływu. Warto jednak nad nimi pracować, ponieważ kelnerzy w dużej mierze pracują w pozycji pionowej, dodatkowo dźwigają ciężkie rzeczy. Dlatego cechy dobrego kelnera to z pewnością sprawność, swoboda poruszania się między stolikami, balans ciała i wytrzymałość.
Należy jednak podkreślić, że dobra pamięć i znajomość języka obcego jest niezwykle poważana przez pracodawcę w bardziej prestiżowych restauracjach. Jeżeli brakuje Ci kilku z wyżej wymienionych cech, nie musisz się martwić. Możesz je ćwiczyć, a z czasem pojawią rezultaty.
Dobry kelner jest wizytówką każdej restauracji, przyjmuje gości od progu. Jego zachowanie, pozytywne nastawienie ma wpływ na pierwsze wrażenie, jakie mają goście. Wysoka kultura osobista ale też poczucie humoru ma duże znaczenie. Zdecydowanie przydaje się także znajomość języków obcych. Wszystkie te elementy przekładają się na dobrą komunikację z klientem. Dobry kelner żongluje tymi czynnikami w zależności od charakteru gości. Dlatego te cechy dobrego kelnera wymagają doświadczenia, zdobywa je się latami Kolejna rzecz, znajomość produktów oraz karty menu. Dobra pamięć jest niezbędna, wiedza to podstawa, buduje autorytet. Tym samym kelner sprzedaje dania z karty. Zadowolenia klientów to nic innego jak obrót a dodatkowo napiwki dla kelnera. Goście doceniają dobrą obsługę, w zawodzie kelnera jest to bez wątpienia istotna kwestia.