
Nieustająca wygoda „jedzenia na dowóz”
W ostatnim czasie Polacy coraz chętniej i częściej zamawiają jedzenie online, z dowozem pod same drzwi. Nic dziwnego – to wyjątkowo wygodna forma, pozwalająca zaoszczędzić mnóstwo czasu. Nie jest to również rozwiązanie dużo droższe, niż w przypadku samodzielnego udania się do lokalu (koszty benzyny mogą przy obecnych cenach właściwie równać się z kosztami dowozu).
Można z dużą dozą prawdopodobieństwa przyjąć, że w roku 2025 trendy te się nie zmienią. Wpływa na to zresztą nie tylko wygoda samego faktu otrzymania jedzenia do ręki, bez konieczności wychodzenia z domu, ale też coraz większa oferta lokali. Jeszcze do niedawna zamawiać można było pizzę z dowozem lub, ewentualnie, podobne dania fastfoodowe. Obecnie online przyjmowane są zamówienia także na klasyczne, pełne dania obiadowe, zestawy sushi, kebaby czy nawet hamburgery i frytki z najbardziej popularnych sieci szybkiej obsługi.
Czy AI przejmie też gastronomię?
Mogłoby się wydawać, że AI, czyli sztuczna inteligencja, jest ważnym zagadnieniem jedynie dla sektora związanego z IT i branżami pokrewnymi. Jednak coraz częściej mówi się o niej w kontekście także innych dziedzin – w tym, co może być odrobinę zaskakujące, gastronomii. W jaki sposób AI może usprawnić działania branży kulinarnej?
Duże pole do zmian zauważyć można na etapie samego przyjmowania zamówień, zwłaszcza na dowóz. Nowoczesne boty, wykorzystujące modele językowe sztucznej inteligencji, mogą zapewnić profesjonalną obsługę wszystkim klientom, przyczyniając się do skrócenia czasu realizacji i odciążenia pracowników. Co więcej, istnieje możliwość wykorzystania ich zarówno w przypadku składania zamówień drogą internetową, jak i telefoniczną.
AI w gastronomii może okazać się przydatnym wsparciem także bezpośrednio w pracy związanej z zarządzaniem lokalem. Sztuczna inteligencja może „zająć się” planowaniem harmonogramów pracy, opracowywaniem nowych przepisów i intrygującego menu restauracji czy też kwestią odpowiedniego zarządzania zasobami.
Współpraca z celebrytami – influencerzy w gastronomii
Tym, co naprawdę działa na wyobraźnię młodego pokolenia i jest w stanie wzbudzać potrzeby konsumenckie na szeroką skalę, jest działalność influencerów. Ich coraz wyraźniejsza obecność w branży gastronomicznej będzie z całą pewnością jednym z ważniejszych trendów 2025 roku.
Jednym z najlepszych na to dowodów są prowadzone w ostatnich sezonach kampanie sieci fast food, które wprowadzały do sprzedaży zestawy sygnowane pseudonimami postaci znanych z Internetu. Nie trzeba zapewne podkreślać, że takie posiłki wyprzedawały się dosłownie na pniu i trudno byłoby oczekiwać, że branża kulinarna nie będzie chętnie korzystać z takiej odpowiedzi klientów.
Ciągły wzrost świadomości – zero waste w gastronomii
Można przewidywać, że jednym z wiodących trendów 2025 roku w branży kulinarnej będzie nacisk na ograniczanie strat żywności. Termin zero waste już na stałe wpisał się w świadomość wielu ludzi, którzy chętnie korzystają z różnego rodzaju sposobów na oszczędzanie jedzenia – a do tego także pieniędzy.
Konsumenci chętnie wybierają aplikacje, które umożliwiają zakup żywności taniej, na koniec dnia pracy wybranego lokalu. Zasada działania jest prosta – kawiarnia, restauracja czy podobny obiekt wystawia na sprzedaż końcówki deserów czy inne, świeże potrawy (kanapki, sałatki, niekiedy kompletne dania obiadowe), których nie da się już sprzedać w regularnej cenie. Koszt zakupu takiego jedzenia jest niższy nawet o 50% lub więcej. Klient otrzymuje taniej pełnowartościowy produkt, a lokal nie wyrzuca żywności i ogranicza też straty finansowe.
Kuchnia roślinna na pierwszym planie
W ostatnich latach kuchnia roślinna zyskuje na popularności, stając się nie tylko wyborem dla wegan i wegetarian, ale również dla rosnącej grupy flexitarian oraz wszystkich, którzy poszukują zdrowszych i bardziej zrównoważonych opcji żywieniowych. Transformacja ta ma głęboki wpływ na restauracje i całą branżę kulinarną, które muszą dostosować swoje menu, aby sprostać zmieniającym się gustom i oczekiwaniom konsumentów.
Diety bezmięsne przestają być niszowe. Coraz więcej badań potwierdza korzyści zdrowotne płynące z diety bogatej w produkty roślinne, co przekłada się na ich rosnącą popularność. Restauracje, które wcześniej koncentrowały się głównie na daniach mięsnych, teraz rozwijają swoje menu o bogate w smak i odżywcze posiłki roślinne, aby przyciągnąć nową klientelę i odpowiadać na globalne trendy w żywieniu.
Powrót do korzeni – kuchnia tradycyjna w nowoczesnym wydaniu
Współczesna gastronomia coraz częściej sięga po inspiracje z przeszłości, łącząc tradycyjne przepisy z nowoczesnymi technikami kulinarymi. Ta tendencja, która łączy najlepsze z obu światów, przyciąga zarówno miłośników klasycznych smaków, jak i tych szukających nowych doświadczeń kulinarnych.
Restauracje na całym świecie przekształcają tradycyjne przepisy, stosując nowoczesne technologie i techniki kulinarne, takie jak sous-vide, sferifikacja czy użycie azotu w kuchni molekularnej. Dzięki temu klasyczne dania, takie jak gulasz czy risotto, zyskują nowe oblicze, zachowując swoją duszę, ale zyskując na teksturze i intensywności smaku. To podejście nie tylko odświeża tradycyjne przepisy, ale również pozwala na większą precyzję w ich przygotowaniu, co jest kluczowe dla nowoczesnych restauracji.
Trendy na rok 2025 mogą być w gastronomii wyjątkowo interesujące – warto śledzić branżę i pozostawać na bieżąco z tym, co będzie się zmieniać lub umacniać!
[product id="43333,31204,28803,34429"]